niedziela, 14 marca 2010

Anekdota spod Lepanto

W 1571 roku miała miejsce słynna bitwa morska pod Lepanto. Była to najkrwawsza bitwa morska w dziejach świata. Po obu stronach wzięło w niej udział po około 200 okrętów. Bardzo znaczącą rolę w tym wydarzeniu odegrała Hiszpania. Był to wtedy jeden z krajów tworzących Ligę Świętą czyli przymierze krajów katolickich walczących (w tej bitwie) przeciwko islamskiej Turcji. Anekdota jaką niedawno usłyszałem jest związana z taktyką która jakoby miała zostać zastosowana przez walczące strony. Mianowicie chrześcijanie podobno ustawiali swe okręty tak, aby uformować znak krzyża, Turcy natomiast utworzyli półksiężyć.

Chrześcijanie wygrali ale nie wykorzystali w pełni tego sukcesu militarnie. Sułtan Selim II miał powiedzieć po bitwie: "Pod Lepanto chrześcijanie mnie ogolili. Na Cyprze ja odciąłem im ramię. Moja broda odrośnie..."